söndag 11 juli 2010

Den stora dagen

I morgon gäller det. I dag är den sista hektiska dagen för att sammanställa alla dokument inför morgondagens möte på Ministry of the Interior. Anledningen till mötet är att jag behöver ha ett riktigt visum, då mitt tre månaders turistvisum håller på att ta slut.


Det typ av visum jag ansöker för är ett "relationsvisum" där grunden för att jag ska få stanna i landet är för att jag har en seriös relation med en israelisk medborgare. Det ger mig rätten att få arbeta och leva i Israel under ett år och sedan måste visumet förnyas. Jag hade från början ingen aning om att denna möjlighet existerade men fick tipset av en kompis som även hävdade att det var hur lätt som helst. Riktigt så enkelt är det inte, men har man en verklig seriös relation (och kan bevisa det) så har man i princip rätt att få stanna.

Så i morgon gäller det! Redan innan så vet vi att det kommer att saknas dokument, då jag har varit klumpig nog att beställa fel papper från Sverige, men vi kommer att få 30 dagar på oss att komplettera. Förutom papper från Polisen och Skatteverket så behöver vi en väldigt massa bevis på att relationen är äkta; foton, kopior på telefonräkningar, mail, rekommendationsbrev från vänner och familj etc. Ja i stort sett allt som kan styrka relationen. Dessutom så måste min flickvän bevisa att hon har ett jobb, bostad och kan försörja mig.

Det som kommer att hända i morgon förmiddag är att vi kommer att bli intervjuade, en och en, för att de ska kunna ställa frågor som; "Vad gjorde ni förra helgen?", "Vad heter din flickväns föräldrar?", "Vart i hemmet har ni tv:n?", "Hur var ert första möte?". Men vi känner oss väl förberedda då min flickvän har suttit och chattat i forum med par som har gått igenom samma process. Extra tur var det att hon hittade en israelisk tjej som har en svensk pojkvän, vilket har gjort det lättare att veta exakt vilka dokument jag behöver från Sverige.

Så nu ska vi åka och ta passfoton och införskaffa välvårdade outfits på H&M i Tel Aviv.

Tidigare inlägg om Israels komplicerade invandrarpolitik:
Va fan har du här att göra?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar