tisdag 24 augusti 2010

A woman called Golda

I går såg jag en fantastisk dokumentär om en av historiens coolaste personer - Golda Meir. En av de bidragande till att staten Israel grundades och än i dag finns på kartan. 
"Golda Meir kom att benämnas "järnladyn" inom israelisk politik, flera år innan samma epitet myntades angående Margaret Thatcher inom brittisk politik. David Ben-Gurion beskrev henne en gång som "den ende mannen i kabinettet". Hon var den första och hittills enda kvinnliga israeliska premiärministern, och den tredje kvinnliga premiärministern i världen." - Wikipedia 
Trailer:

4 kommentarer:

Bitten sa...

Jag såg en dokumentär om henne för en massa år sedan, jag vet inte om det är samma du sett, eller om det var en nygjord?? Hur som helst så var hon en helt fantastisk människa!!! Dokumentären jag såg visade ett fint porträtt av henne både som ledare och som privatperson!!

Tyvärr gillade jag inte filmen om henne med Ingrid Bergman (det kanske var den du såg??), men det beror bara på att jag har väldigt svårt för Ingrid Bergman, av någon anledning!!

Kim M sa...

Åh, vill se!

Razi sa...

Bitten - Ja det är den med Ingrid Bergman! Vet du vad det var för dokumentär du såg? Skulle gärna vilja få tag på den!

Kim - Vill du ha länken till torrenten?:)

Bitten sa...

Razi.. Det var ju många år sedan, så jag har inte den blekaste aning om vad dokumentären hette eller ens var jag såg den.. Sorry!! Det var tack vare att jag sett den, som jag ens brydde mig om att se filmen med Ingrid Bergman.. :-) Jag gillade definitivt storyn i filmen och hur det framställdes.. jag bara önskade att dom valt en annan skådespelerska!! :-)

Skicka en kommentar