söndag 27 juni 2010

Ortodoxa och det där med gay

Den religiösa delen av Israel är inte överväldigande, men den existerar, och den är ett problem i flera avseenden. De extremt ortodoxa områdena är väldigt avskilda från den moderna verkligheten vilket skapar samhällen som stänger ute omgivningen och lever efter egna regler.

Att vara homosexuell i ett extremt religiöst samhälle är uppenbart ingen frid och fröjd. Och att leva ut, en från normen avvikande sexuell läggning, är nära på en omöjlighet. Detta har skildrats i filmen Eyes Wide Open (עיניים פקוחות) som är en provokativ bild av manlig homosexualitet i ett ultra ortodoxt samhälle i Jerusalem.

Filmen otroligt gripande men samtidigt väldigt vinklad. Det sker många framsteg i de religiösa grupperna vad det gäller samkönad kärlek och det moderna samhällets influenser blir att mer påtagliga. Så i denna film blir det lite väl i extremaste laget. Men självklart är det ett viktigt problem att belysa och det gör Eyes Wide Open med råge. En snygg, tragisk och viktigt film.



Eyes Wide Open är inte ensam om temat och min personliga favorit i genren är det lesbiska dramat  The Secrets (Ha-Sodot הסודות), som belyser samma problem med ortodox homosexualitet. Även detta är som temat förutsäger en tung film, men inte mindre fantastisk för det. Se båda och försök att inte avskräckas. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Låter himla intressant, och jag ska kontakta Marit Kapla, som är konstnärlig ledare för Göteborg International Filmfrestival, om man inte kunde visa filmen i Sverige. Hoppas det är ok att jag länkar detta inlägg till henne.

Din blogg visar upp en annan del av Israel, och Du gör därmed en politisk- och kulturell gärning.

Jag är så trött på den ensidiga Israel-bilden som råder i Sverige. Det går inte att diskutera med vissa människor, främst på den röd-gröna kanten. Jag stöter på så mycket hat och, vågar jag nästan påstå, antisemitism här, så det är skrämmande.

Razi sa...

Hej Christian,

Vad kul att du gillar bloggen och har uppmärksammat den ensidiga media-bilden av Israel i Sverige. Jag lägger ner rätt mycket tid på bloggen just för att försöka nå ut med en rättvis bild. När det uppskattas så känns det ännu mer pepp att fortsätta.

Självklart får du länka vad du vill från bloggen, bara roligt!

Skicka en kommentar