söndag 3 oktober 2010

Taco-kulturen har inte nått det heliga landet

Den senaste tiden så har min frustration växt över utbudet i matbutikerna. I de flesta fall så älskar jag maten här, men pita/falafel/hummus/schnitzel blir lite tradigt i längden. Dessutom finns det en hel del jag inte gillar, exempelvis äggplanta som är på topplistan över det mest äckliga jag någonsin ätit. Och då är jag en person som inte är kinkig med maten.

Jerusalem - 400kg hummus. I genomsnitt äter israeler 10kg hummus om året.
Men den riktiga frustrationen ligger i avsaknaden av en mängd produkter som jag har tagit förgivet på ICA. Min lista kan göras lång men främst så är det saker som är förknippade med tacos. Begreppet tex-mex verkar inte existera i huvud taget. Inte heller möjliga substitut som kan liknas vid smaken verkar vara möjliga att få tag på. Absurt nog så är det lättare att få tag på både kaviar, knäckebröd och snus. 

Min bittra listning av det jag saknar mest i stunden:
  1. Allt som har med tacos att göra (Har visserligen sett tortilla-bröd men de kostade ca 60 kr för några torra inplastade stackare.)
  2. Kräftor (Omöjligt)
  3. Köttfärssås (Har letat på stormarknader men ingen verkar förstå vad jag menar.)
  4. Pulver-dipp (Omöjligt) 
  5. Dipp i störta allmänhet (Den enda dippen jag hittills hittat är något salsa-liknande från Pringles. En gång, på kibbutzen, sen dess har jag inte sett den igen.)  
  6. All typ av gratäng (Fiskgratäng, potatisgratäng och allt annat gratinerat, går visserligen att fixa ihop rätt bra på egen hand.)
  7. Beanässås (Hade aldrig trott detta.)
  8. Filmjölk (Omöjligt. Har inte ätit fil med flingor på snart ett halvår.)
Jag är också lite förvånad över saker jag inte saknar som klassikern "svenskt kaffe". Det går alldeles utmärkt att dricka snabb-kaffe och dessutom så har jag börjat fastna för turkiskt kaffe med kryddor och socker. Även knäckebröd går att köpa på flera ställen så det är inga problem att fixa ett paket Wasa, men självklart lite dyrare. Jag har även turen att bo granne med en rysk affär som jag ska utforska lite närmare och förhoppningsvis fynda något på listan. Förövrigt är det bara att sluta klaga och börja bli kreativ i köket.

2 kommentarer:

Kim M sa...

Tack för dagens första skratt. "Har letat på stormarknader men ingen verkar förstå vad jag menar." Jag undrar just hur du förklarade vad du letade efter...

Jag dippar för övrigt helst i gräddfil med en massa färsk vitlök. Smaskens.

Hoppas det ordnar sig på tacofronten - annars kan du ju öppna ett tacohak!

Knäckebröd fick mig att tänka på min dåvarande PV i Tel Aviv. Han blev mycket förtjust i Wasa och en vacker dag överraskade han mig i webbkameran:

http://kimmilrell.se/2009/03/06/pengarna-rullar-in/

Anonym sa...

how about göra maten från scratch ?
en fiskgratäng - hur svårt är det på en skala ?
taco - alla påsar & allt skit är totalt överflödigt. tortillas är det enda som tar lite tid att göra, typ 20 minuter.
nätet fullt av enkla bra recept. det du efterlyser i butikerna är inte mat, det är industriproduktion
:-)
/henrik south of sthlm

Skicka en kommentar